Pomoc: Baza wiedzy
Mały poradnik e-biznesu
Pierwszy krokCzym handlować - to pytanie zadaje sobie wiele osób. Czy w ogóle jest sens rozpoczynać taką działalność?.
Każdy obserwuje ile jest sklepów różnych branż, wszędzie i dosłownie wszystko. A więc zatem pytanie nadal pozostaje.
Powiem krótko - moi Drodzy, nie ma co się zniechęcać. Powiem nawet tak - czas internetu to czas e - biznesu.
Każde przedsięwzięcie zarówno w świecie wirtualnym jak i realnym wymaga określenia wielu czynników, jak na przykład:
- określenie grupy docelowej
- określenie i zdecydowanie się na kategorie naszego sklepu, a co za tym idzie wybór jego asortymentu
- analiza dostawców naszego przyszłego towaru
- dokładna analiza ekonomiczna przedsięwzięcia
- analiza potencjalnych konkurentów
- analiza istniejących sklepów z naszej branży
- odpowiednie określenie naszej strategii działania jak na przykład: zaoferowanie lepszej metody dostawy zamówionych towarów, udzielenie większych rabatów czy też bardziej zróżnicowanych metod płatności. Oczywiście to tylko niektóre elementy naszej strategii. Ważne jest to, żeby nasz sklep wyróżnić właśnie spośród setek tysięcy podobnych. Można rzec - wszystkie chwyty są dozwolone, pod warunkiem ich zgody z prawem i nie naruszających dobrych obyczajów lub norm moralnych.
- i na koniec - nazwa sklepu powinna odzwierciedlać jego branżę czy też charakter sprzedawanego towaru.
Drugi krok
Wiemy już jak zacząć - oczywiście w ogólnym zarysie. Teraz czas na promocje naszego sklepu. Drodzy Państwo. Sklep nie będący w sieci jest wart 0. Dlatego też twierdzę, że najważniejszą rzeczą jest jego promowanie. Nie dokonałem tutaj żadnego odkrycia, jedynie przypominam, że szczególnym naciskiem - promujcie, promujcie, promujcie.
Metod, sposobów jak i możliwości jest wiele. Proponuję zacząć od głównych portali w Polsce (wyszukiwarki i katalogi).
Świetną metodą promocji są katalogi SEO, wymiana linkami z innymi popularnymi serwisami.
Dość drogą, ale przynoszącą wymierne korzyści jest wykupienie boksów czy też linku sponsorowanego na znanych portalach, choćby Wirtualna Polska, Onet.pl, Gery.pl - to oczywiście przykłady które mają na celu nakierowania Was w odpowiednim kierunku.
Na koniec, lub na początek, jak kto woli to wyszukiwarki. Osławione i zresztą słusznie - google.pl. To wasz numer jeden. Proszę nie zapomnieć o innych wyszukiwarkach, ale tak naprawdę największy ruch idzie właśnie z Google. Taka jest prawda. Prawda jest również taka, że wybić się w niej jest ciężko, ale nie jest to niemożliwe. Zrobicie to albo sami, zagłębiając się w literaturze ogólnie dostępnej w internecie albo skorzystacie z usług firm specjalizujących się w tzw. pozycjonowaniu. To tak pokrótce odnośnie kroku nr.2.
Trzeci krok
Kolejna ważna sprawa. Zadbaj o wygląd sklepu a dokładnie o jego część graficzną. W tym przypadku, punkt ten nie będzie stanowił większego problemu, ponieważ oprogramowanie nasze daje możliwość pełnej edycji, zarówno grafiki jak i kolorystyki. Jedynie co należy do was to odpowiednie dopasowanie do siebie tych dwóch elementów. Nowe elementy graficzne możecie zrobić we własnym zakresie lub za małą kwotę zlecić grafikowi. Pamiętajcie, że wizualna oprawa Waszego sklepu stanowi jeden z podstawowych czynników który będzie miał wpływ na Wasz sukces.
Czwarty krok
Pozyskaj nowych klientów. Przekonaj ich do siebie. Nie będzie na początku lekko. Ale jeśli przyłożycie do tego dużo serca, gwarantuję, że będą efekty. Metod pozyskiwania jest też wiele. Można dla przykładu wykupić mailing do wybranej grupy użytkowników internetu, nie są to duże koszta, nie zapomnijcie powiadomić swoich znajomych, oni też mają swoich znajomych. Jeśli prowadzicie już sklep z świecie rzeczywistym powiadomcie swoim klientów o nowej opcji dokonywania zakupów w Waszym sklepie. Udzielaj rabatów nowo pozyskanym klientom. Pamiętaj, że zadowolony klient jest najlepszą formą reklamy.
Piąty krok
Często bagatelizowaną rzeczą w sklepach internetowych jest znikome, bądź nawet zapomniane przywiązanie odpowiedniej uwagi co do podania pełnych danych sklepu, jego właściciela, danych kontaktowych [ nie sam pusty telefon ]. Pamiętajcie, że klient szanuje i ufa sklepom [ firmą ] która w pełni informuje kto świadczy usługę dla potencjalnego klienta. Można postawić się w odwrotnej sytuacji - kupilibyście towar w sklepie w którym jedyna formą kontaktu czy też jedyną informacją o firmie jest telefon i na dodatek komórkowy? - na pewno nie. Ale to nie wszystko. Ważną informacja w Waszym sklepie jest regulamin. Musi być czytelny i jasny. Musi wyraźnie określać prawa o obowiązki zarówno Wasze jak i kupującego. Ponadto w sklepie powinna być bezwzględnie informacja o warunkach dostawy, sposobach płatności. Wiele osób powie - wiadomo, co ja wymyślam, ale uwierzcie mi - ten błąd powiela bardzo wiele sklepów. Uczulam na to.
Na koniec, żeby nie zrobić za dużego zamętu w głowie wspomnę, a raczej przypomnę o jednej rzeczy. Otóż moi Drodzy. Ładne zdjęcia, ładne zdjęcia, ładne zdjęcia powtarzam, proszę. Przyłóżcie się do tego. Klient kupuje co widzi. Nie ma innej formy obejrzenia towaru. Reasumując - beznadziejne zdjęcie towaru - beznadziejna Wasza przyszłość. Prawda bolesna, ale prawdziwa. Oczywiście to nie jedyna rzecz. ładny, czytelny, napisany poprawną polszczyzną opis towaru w duecie z fotografią stworzą idealny duet. Duet który będzie owocował z czasem w Waszej działalności.
To tylko niektóre aspekty tej formy działalności - starałem się tutaj naświetlić tylko zarys ogólny, uczulając Was na wybrane i ważne jak nie najważniejsze sprawy przy uruchomieniu i prowadzeniu sklepu internetowego.
Mam nadzieje ,że te wskazówki, którym wielu osobą będą się wydawały oczywiste, nasze oprogramowanie sklepowe, pomogą Wam na stworzeniu sklepu na miarę XXI wieku.